Vi söker en strukturerad och kvalitetsmedveten patentassistent / IP paralegal

KIPA logo

Vi söker en strukturerad och kvalitetsmedveten patentassistent / IP paralegal


Beskrivning av företaget:
KIPA är verksamt inom det immaterialrättsliga området med fokus på
medicinteknik. Från vårt kontor i centrala Helsingborg arbetar vi både lokalt och
internationellt. Med en hög kompetensnivå inom medicinteknik, nära samarbeten
och personlig service erbjuder vi våra kunder professionell rådgivning inom IPområdet. KIPA startade 2006 och har haft en ständig tillväxt. KIPA’s huvudkontor är
i Helsingborg, vi finns även i Göteborg.

Vi söker vi nu en patentassistent med placering på vårt kontor i Helsingborg.

 


Arbetsuppgifter:
I rollen som patentassistent kommer du ha ett varierande och ansvarsfullt arbete
med mycket internationella kontakter. Du kommer att arbeta i nära samarbete med
patentombuden och ansvara för all formalia rörande patentansökningar, patent och
licensavtal. Arbetet innefattar mycket administrativa rutiner för registrering av
patentinvändningar, licensavtal, upprättande och inlämnande av patentansökningar
samt kommunikation med patentombud och patentmyndigheter i Sverige och
utomlands. Det finns även möjlighet att arbeta med administration av varumärken
och mönsteransökningar. Till stor del kommer du arbeta utifrån fristlistor och tydliga
deadlines gällande patentärenden. Du kommer ha mycket kundkontakt, främst via
mail, varpå det är viktigt att du är en god kommunikatör på både svenska och
engelska.

 

Du kommer t.ex. att arbeta med:
– Att administrera uppdrag som inkommit från kunder
– Rapportskrivning på både svenska och engelska
– Att fördela uppdrag till externa parter/utländska ombud
– Administrativt arbete med och för patentombuden samt IP jurister
– Fristbevakning
– Fakturering och annan ekonomisk administration av ärenden
– ev. hantering av årsavgifter

Vi söker dig som:
– Har minst 2-3 års erfarenhet av att jobba som patentassisstent eller liknande
arbete inom immaterialrätt
– Har en mycket god administrativ förmåga och vana av att jobba mot deadlines
– Talar och skriver svenska och engelska obehindrat
– Har en prestigelös inställning till ditt arbete
– Har mycket god datorvana och gärna erfarenhet av Patricia eller liknande
ärendehanteringssystem

Som person är du strukturerad och prioriterar dina aktiviteter på ett effektivt sätt.
Det strategiska faller naturligt för dig och du ser på sakers långsiktiga betydelse och
anpassar dina handlingar efter detta. Du är kvalitetsmedveten och noggrann, förstår
vikten av att dina arbetsuppgifter görs korrekt och lägger stor vikt vid att leva upp
till dina högt satta mål. Då du kommer att ha mycket kundkontakt är det viktigt att
du har lätt för att samarbeta med alla typer av människor och relaterar till dem på
ett lyhört sätt. Vi arbetar i team och det är viktigt du trivs med det.

START: Omgående

OMFATTNING: Heltid – Visstidsanställning (c:a 1år) med goda förutsättningar för
tillsvidareanställning

PLATS: Helsingborg

LÖN: Enligt överenskommelse

KONTAKT: axadana@live.se

SISTA ANSÖKNINGSDATUM: tills tjänsten är tillsatt. Rekrytering sker löpande.
Intresserad? Skicka in din ansökan omgående till vår rekryteringskonsult
Ronny Persson hos Axadana via axadana@live.se då vi går igenom urvalet löpande
och tjänsten kommer att tillsättas så snart lämplig person hittas.
Ange referens ”patentassistent + ditt namn” i mailrubriken.

 

KIPA AB – Your Guide in the IP Jungle®

News from KIPA