Beskrivning av företaget:
KIPA är verksamt inom det immaterialrättsliga området med fokus på medicinteknik. Från vårt kontor i centrala Helsingborg arbetar vi både lokalt och internationellt. Med en hög kompetensnivå inom medicinteknik, nära samarbeten och personlig service erbjuder vi våra kunder professionell rådgivning inom IP-området. KIPA startade 2006 och har haft en ständig tillväxt. KIPA’s huvudkontor är i Helsingborg, vi finns även i Lund.
Vi söker vi nu en patentassistent med placering på vårt kontor i Helsingborg.
Arbetsuppgifter:
I rollen som patentassistent kommer du ha ett varierande och ansvarsfullt arbete med mycket internationella kontakter. Du kommer att arbeta i nära samarbete med patentombuden och ansvara för all formalia rörande patentansökningar, patent och licensavtal. Arbetet innefattar mycket administrativa rutiner för registrering av patentinvändningar, licensavtal, upprättande och inlämnande av patentansökningar samt kommunikation med patentombud och patentmyndigheter i Sverige och utomlands. Det finns även möjlighet att arbeta med administration av varumärken och mönsteransökningar. Till stor del kommer du arbeta utifrån fristlistor och tydliga deadlines gällande patentärenden. Du kommer ha mycket kundkontakt, främst via mail, varpå det är viktigt att du är en god kommunikatör på både svenska och engelska.
Du kommer t.ex. att arbeta med:
– Att administrera uppdrag som inkommit från kunder
– Rapportskrivning på både svenska och engelska
– Att fördela uppdrag till externa parter/utländska ombud
– Administrativt arbete med och för patentombuden samt IP jurister
– Fristbevakning
– Fakturering och annan ekonomisk administration av ärenden
– ev. hantering av årsavgifter
Vi söker dig som:
– Har minst 2-3 års erfarenhet av att jobba som patentassisstent eller liknande arbete inom immaterialrätt
– Har en mycket god administrativ förmåga och vana av att jobba mot deadlines
– Talar och skriver svenska och engelska obehindrat
– Har en prestigelös inställning till ditt arbete
– Har mycket god datorvana och gärna erfarenhet av Patricia eller liknande ärendehanteringssystem
Som person är du strukturerad och prioriterar dina aktiviteter på ett effektivt sätt. Det strategiska faller naturligt för dig och du ser på sakers långsiktiga betydelse och anpassar dina handlingar efter detta. Du är kvalitetsmedveten och noggrann, förstår vikten av att dina arbetsuppgifter görs korrekt och lägger stor vikt vid att leva upp till dina högt satta mål. Då du kommer att ha mycket kundkontakt är det viktigt att du har lätt för att samarbeta med alla typer av människor och relaterar till dem på ett lyhört sätt. Vi arbetar i team och det är viktigt du trivs med det.
START: Omgående eller vid överenskommelse
OMFATTNING: Heltid
PLATS: Helsingborg
LÖN: Enligt överenskommelse
KONTAKT: info@kipa.se
SISTA ANSÖKNINGSDATUM: Tills tjänsten är tillsatt. Rekrytering sker löpande.
Intresserad?
Skicka in din ansökan omgående då vi går igenom urvalet löpande och tjänsten kommer att tillsättas så snart lämplig person hittas.
Ange referens ”patentassistent + ditt namn” i mailrubriken.